VOLG HET SYSTEEM VOLG HET SYSTEEM VOLG HET SYSTEEM VOLG HET SYSTEEM VOLG HET SYSTEEM
Het Systeem – Pre Workout

Het Systeem – Pre Workout

Pre Workouts, enorm populair en niet meer weg te denken in de sportwereld. Je hebt ze in 1001 soorten, vormen, smaken, doseringen,... Maar wat is het nu precies? Voor wie zijn ze? Waarom zouden we ze gebruiken? Hier geven wij antwoord op in deze blog.
Jonas Jolie
januari 19, 2023 - 5 min leestijd
Deel deze post
Het Systeem - Pre Workout - Lime & Ginger - Limoen & gember smaak - Poeder mix - mengsel - proteine shake

Het Systeem – Pre Workout, was het eerste ontwikkelde product in het gamma van Het Systeem. Er is meer dan 1 jaar gewerkt aan de smaak en look, om deze te laten passen aan de wensen en verwachtingen. De grootste uitdaging was niet zozeer de werking van het product, maar de smaak. Hierin heeft Het Systeem verandering gebracht. 

Wat is het?

Zoals de naam het zelf zegt, ‘pre workout’, dien je deze te gebruiken voor een training of wedstrijd. Je gebruikt ze voor een fysieke en mentale boost. Ze kunnen dus gerust geplaatst worden in de familie van energiedranken en koffie, maar dan met een geconcentreerde samenstelling, specifiek gericht op het verbeteren van de prestatie.

Voor wie?

Het Systeem – Pre Workout kan door zowel vrouwen, mannen, kracht- als duursporters worden gebruikt. Deze is ontwikkeld met het oog op zo min mogelijk calorieën, een effectieve, duurzame werking, en zeker niet onbelangrijk… met een zo lekker mogelijke smaak, waar we volgens onszelf drie maal 200% in geslaagd zijn.  

Waarom?

1. Prestatie bevorderend:

De werkzame ingrediënten (Beta Alanine, Creatine Monohydraat, Cafeïne, L-Citrulline, L-Arginine en Taurine) werken prestatie bevorderend en verhogen kracht en uithoudingsvermogen. 

2. Mentale boost:

De werkzame ingrediënten (L-tyrosine & Cafeïne), zorgen voor de mentale voordelen, zoals een betere focus en meer motivatie om te trainen en presteren. 

3. Ritueel/routine:

Pre workout drinken kan een aangenaam en leuk moment zijn om effectief aan je training te beginnen, ongeacht of je die dag veel of weinig motivatie hebt. Op die manier creëer je een routine die ervoor zorgt dat je ook effectief zal trainen. Anderzijds kan pre workout drinken een vast ritueel zijn voor je training of wedstrijd. Dit om in de juiste ‘zone’ te komen en met volle concentratie aan je training of wedstrijd te beginnen.

Wat zegt de wetenschap?

Het Systeem - Pre Workout - wetenschap

Hiervoor laat ik (sport)voedingsexpert Stijn Cauwels van Personal Health Plan aan het woord.

Een pre workout kan een perfecte aanvulling zijn om met de nodige intensiteit aan een training te beginnen. Op deze manier verhoog je de training kwaliteit waardoor betere resultaten kunnen behaald worden. Onze pre workout vermindert de vermoeidheid tijdens aerobische en anaerobische inspanningen, verhoogt de kracht en explosiviteit, en zorgt voor een betere focus tijdens de trainingen. 

Maar wat zit er nu net in een pre workout en hebben we het nodig? Laten we de verschillende ingrediënten even toelichten. 

1) Beta-Alanine

Beta-Alanine is een soort aminozuur die wordt verwerkt in de lever en kan opgenomen door dierlijke voeding zoals gehakt en kip. Van zodra het door het lichaam opgenomen wordt, bindt het met histidine in de skeletspieren en andere organen om carnosine te creëren. Dit bindt op zijn beurt aan de waterstofionen waardoor verzuring, krampen en spierpijn uitgesteld worden. 

Wat zijn de voordelen van Beta-Alanine?

  • Verhoogt de carnosine levels.
  • Verhoogt de spieruithouding bij inspanningen van hoge intensiteit.
  • Het heeft ook een positief effect op het verouderingsproces.

Wat zijn de nadelen van Beta-Alanine?

  • Het kan paresthesie veroorzaken waardoor er een tintelend gevoel ontstaat. Dit is volledig ongevaarlijk.
2) Guarana extract (cafeïne)

Naast creatine is cafeïne één van de meest onderzochte supplementen op de markt. Cafeïne heeft tal van voordelen. Juist daarom is cafeïne één van de hoofdingrediënten van een pre workout. 

Daarnaast hebben wij gekozen voor Guarana als cafeïne bron. Guarana is dé superfood als het gaat om het opkrikken van energie. Het grootste verschil tussen Guarana en pure cafeïne is dat het veel langzamer wordt opgenomen. Hierdoor voel je het effect veel langer én gelijkmatiger. Geen extreme piek dus, maar ook geen ‘dip’ achteraf. Win-win. 

Hieronder een opsomming van de vele voordelen van cafeïne:

  • Het spaart spierglycogeen uit.
  • De spiervezels worden gevoeliger.
  • Verhoogt het reactievermogen.
  • Verhoogt de alertheid en het beslissingsvermogen.
  • Verhoogt de kracht.
  • Verbetert de spieruithouding.

(2) (3) (4) (5) (6) (7) (8)

3) Creatine Monohydraat

Creatine is een lichaamseigen stof. Het lichaam maakt deze aan uit verschillende aminozuren in de lever en de nieren. Het is vooral aanwezig in het spierweefsel en de hersenen. Hiernaast komt creatine je lichaam ook binnen via voeding (voornamelijk vlees en vis). De derde manier is aan de hand van creatine suppletie. 

Wat zijn de voordelen van Creatine Monohydraat?

  1. Verbeterde trainings kwaliteit.
  2. Meer kracht.
  3. Beter herstel.
  4. Betere spieruithouding.
  5. Verhoogde glycogeenopslag.
  6. Verhoogde cognitieve functies.
  7. Verbeterde sprintprestaties.
  8. Helpt bij slaaptekort.
  9. Veilig voor adolescenten en jongeren.
  10. Voordelig voor vegetariërs. 

(9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) (16) (17)

4) L-Citrulline-DL-malaat & L-Arginine

L-Citruline is één van de drie aminozuren in de ureumcyclus. Het is een niet-essentieel aminozuur. Het lichaam kan het dus zelf aanmaken. Het innemen hiervan verhoogt de hoeveelheid arginine in het lichaam waardoor stikstofoxide in het lichaam toeneemt. Hierdoor zullen de bloedvaten meer openen zodat de doorbloeding bevorderd wordt. Zo kunnen afvalstoffen, zoals ammoniak die ontstaat bij training, eenvoudiger verwijderd worden uit het lichaam. 

Een aantal studies wijzen uit dat het de vermoeidheid kan uitstellen, alsook het verhogen van de explosiviteit en verbeteren van de uithouding in aerobische en anaerobische inspanningen. (18) (19)

5) L-Tyrosine

L-Tyrosine is een aminozuur (eiwit) en dus een bouwsteen van ons lichaam. Ook dit aminozuur kan door het lichaam aangemaakt worden. Het is een voorloper voor neurotransmitters zoals dopamine en (nor)adrenaline.

Het nemen van L-Tyrosine kan bijdragen tot een betere focus en alertheid. Vermijd gebruik in de avond omdat het de opname van tryptofaan kan verhinderen. Dit is de bouwstof voor het slaaphormoon melatonine. Hou er ook rekening mee dat het effect van cafeïne versterkt wordt door L-Tyrosine, wat opnieuw voor slaapproblemen kan leiden. (20)

6) Taurine

Taurine is een aminozuur dat niet gebruikt wordt in het verwerken van eiwitten, maar wel een grote rol speelt in cardiovasculaire functies, alsook in de ontwikkeling en functie van de hersenen, netvlies en skeletspieren. 

Het lichaam kan taurine zelf aanmaken en kan uit voedingsbronnen gehaald worden zoals gehakt, gevogelte, maar vooral uit schaaldieren zoals mosselen en sint-jakobsschelpen. Taurine kan helpen bij het verbeteren van de uithouding en sprongkracht. Daarnaast heeft het ook een gunstig effect op de cardiovasculaire processen in het lichaam. (21) (22)

Conclusie

Wil je de best mogelijke training neerzetten? Dan heb je deze pre workout nodig.

ENJOY YOUR (PRE) WORKOUT!

Bronnen:

(1)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24137022/
(2)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11574419/
(3)https://www.researchgate.net/publication/266220783_Caffeine_Alters_Skeletal_Muscle_Contraction_by_Opening_of_Calcium_Ion_Channels
(4)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21266929/
(5)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25527035/
(6)https://www.proquest.com/openview/99a0c204a6bb77bbd125b3c0ddb45064/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4718
(7)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22142020/
(8)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21605608/
(9)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14636102/
(10)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11834115/
(11)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12945828/
(12)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11445755/
(13)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6093191/
(14)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14600563/
(15)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16416332/
(16)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10694141/
(17)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30547033/
(18)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17662090/
(19)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34417881/
(20)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26424423/
(21)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19592001/
(22)https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20804598/

Deel deze post

Lees onze andere artikels

Lees onze andere artikels

Schrijf je in en ontvang onze kortingen en promoties als eerste per mail.
Brochure aanvragen
Vul dit formulier in en ontvang onze brochure.
Schrijf je in en ontvang onze kortingen en promoties als eerste per mail.

Voeg je header hier cas